فیلم | آیینی به رنگ ارادت
کد خبر: 3991036
تاریخ انتشار : ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۰

فیلم | آیینی به رنگ ارادت

آیین تعزیه‌خوانی و دمام‌زنی از آیین‌های عزاداری در ایران است که در رثای امام حسین(ع) و یارانش در روزهای محرمی اجرایی می‌شود؛ آیین‌هایی که ریشه در ارادت دل‌سوختگان اهل بیت(ع) دارد.

به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حال که به علت شرایط کرونایی، فرصت حضور در هیئت‌های عزاداری جمعیتی فراهم نیست، بهره‌گیری از فضای مجازی برای تماشای هیئت‌ها و عزاداری‌ها بهترین گزینه است. در این راستا معاونت فرهنگی جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با همکاری سازمان دانشجویان و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، مراسم دمام‌زنی و تعزیه را در فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی برگزار کرد. توجه به این آیین به معنای فراموش نشدن اصول تاریخی عزاداری است.

تعزیه‌خوانی یا شبیه‌خوانی، نوعی نمایش‌ مذهبی برگرفته از رویدادهای تاریخی و حماسی حزن‌انگیز درباره واقعه کربلا و شهادت امام حسین(ع) و اهل بیت و یاران او و مصایب خاندان پیامبر(ص) است.

آیین دمام‌زنی نیز ابتدا با نواختن شیپور مخصوص آغاز می‌شود و پس از لحظاتی سنج و دمام نیز نواخته و صدای بوق قطع می‌شود؛ نحوه دمام هنگام حرکت و هنگام ایستادن متفاوت است. ابتدای دمام، نوازنده بوق در آستانه مسجد است و اوست که سایر نوازندگان را از پایان زیارت‌نامه با نوایی که از سازش برمی‌خیزد مطلع می‌کند. دقیقاً در همین لحظه است که نوازنده دمام با ضرباتی شروع مراسم را به سایر ساز‌ها اعلام می‌کند.

انتهای پیام
captcha